NINO STAFLEU   

DIRECTOR OF PHOTOGRAPHY    

NINO STAFLEU   

DIRECTOR OF PHOTOGRAPHY    


67.1 HZ 

48H

KINDRED

SHORT-FILM

MUTED

SHORT-FILM

(WO)MAN

48H

MIJN MOEDER; ‘DE ATOOMBOM’

SHORT-FILM

TREURZANG

SHORT-FILM

BEYOND THE SUN

SHORT-FILM

MANIC LOVER

SHORT-FILM

DE LICHTKINDEREN

SHORT-FILM

ADEM STILTE

SHORT-FILM




Commercial/
Statement + About & Contact

‘Manic Lover’



Logline:
Een jonge vrouw probeert te ontsnappen aan haar eenzaamheid in een cyclus van betekenisloze hook-ups.




Technical specs
Blackmagic Pocket 6k
Zeiss distagon (25, 35, 50, 85)
1.66:1


Synopsis


Maasja (24) ligt met haar hoofd op schoot bij een Man aan een zomers, zonnig strand in de nasleep van een picknick-date. Een echt romantisch tafereel. De Man met wie ze is streelt liefelijk door haar haar. Ons hoofdkarakter lijkt heel tevreden, totdat de Man stopt met het strelen van haar haar. Abrupt snijden we naar--

--Maasja ligt te denken in bed naast een half slapende (dezelfde) Man. Net na een hoogtepunt van hun hookup maar Maasja nog duidelijk niet tevreden. De Man wordt meegesleurd in een voor hem ongewild en ongemakkelijk gesprek met Maasja en na wat misverstanden wordt het langzaam duidelijk wat ons hoofdkarakter wanhopig wilt: Een “echte date”.

En daarbij een kans om gevalideerd en gewaardeerd worden op een dieper niveau dan dat ze tot nu heeft weten te bereiken. Maasja stelt vol hoop voor om in de middag te gaan picknicken aan het strand als date. De Man is niet heel enthousiast. Na er lang en pijnlijk omheen te draaien geeft hij aan daar niet bepaald zin in te hebben.
Maasja’s hart breekt. Ze begint te trillen van de kou. Maar door de getrainde kilheid in haar stem en afstandelijkheid in haar houding, krijgen we als kijker het idee dat dit zeker niet de eerste keer is dat Maasja door zo’n soort pijnlijke verbale confrontatie tussen verlangen en onwilligheid is gekwetst. Het wordt de Man te ongemakkelijk; hij verlaat de kamer. Maasja is alleen.

Later horen we Maasja een spraakbericht achterlaten -- de ontvanger onbekend -- terwijl we met de camera door de slaapkamer van Maasja zweven en rusten op diverse tafereeltjes in Maasja’s slaapkamer. In het spraakbericht lijkt Maasja te spreken tegen een oude vlam, of iemand waar ze slechts één keer het bed mee heeft gedeeld. Ze lijkt te vragen voor een soort tweede kans, terwijl ze een poging maakt niet te wanhopig over te komen.

Die tweede kans krijgt ze: We snijden naar een drukke bar setting waar we een overvloed aan stelletjes zien. Een benauwde Maasja loopt oncomfortabel door de ruimte heen, op zoek naar haar partner voor de avond. Ze vinden elkaar: Maasja ontmoet de Jongeman, en voordat we het weten--

-- zijn we weer terug op Maasja’s bed beland. Maasja kleedt zich uit tot haar ondergoed in een duidelijk overbodige poging de Jongeman te verleiden. De kleding die op de grond valt is anders dan de kleding die ze aanhad; is dit een grote continuïteitsfout? Nee. Wanneer Maasja aanstalte maakt om de Jongeman te zoenen zien we dat er een andere man op zijn plaats zit. Ze zoenen en wanneer we snijden naar een andere angle van deze actie zien we dat Maasja’s partner weer in iemand anders is veranderd. Wat volgt is een montage waarin we in een korte vogelvlucht een idee krijgen van de cyclus van hookups en one night stands waar Maasja diep in zit. De erotische bewegingen/handelingen zijn hetzelfde en overlappen in de montage terwijl Maasja’s partner steeds verandert.

De volgende ochtend worden Maasja en de Jongeman wakker naast elkaar. Dit in dezelfde framing als de scene met “de Man” richting het begin maar verder de stemming compleet anders. Ze lachen lieflijk naar elkaar en het lijkt alsof Maasja’s liefde dit keer wél wederzijds is. De Jongeman vraagt of ze in de middag plannen heeft.

Het volgende dat we zien is een montage van Maasja die: Zichzelf opmaakt voor de spiegel, een perfecte outfit uitzoekt, stukjes brood en fruit aan het snijden is, servies netjes aan het inpakken is. We komen er gaandeweg achter dat dit goed de voorbereidingen kunnen zijn voor haar hoog geanticipeerde picknick date. Ze gaat obsessief te werk en met extreem oog voor detail op een bijna zelf destructieve manier. Alles moet perfect zijn. De verwachtingen (en daarbij haar stress) liggen hoog en we zien dat dit Maasja enigszins kwelt. Uiteindelijk ziet ze er beeldschoon uit, met een overvloed aan eten voorbereid. Ze is klaar voor haar hoog verwachtte “echte date”.

Wanneer we Maasja en de Jongeman weer samen zien is alles echter iets minder romantisch dan verwacht. Het is duidelijk heel koud -- met Maasja’s mooie outfit verborgen onder een dikke winterjas -- en ze lopen sjokkend door de duinen met elkaar zonder te praten. Maasja trilt weer van de kou. Ze pakt de hand van de Jongeman, en stopt met trillen.

Vervolgens zitten ze samen op een picknickkleed op het koude strand. Een zelfde tafereel als in de openingsscène, maar op alle mogelijke manieren minder romantisch. Maasja gaat op schoot liggen bij de jongeman en net als in de openingsscène verschijnt er een glimlach op haar gezicht. Deze glimlach is echter maar van korte duur en binnen een paar seconden is haar gezicht weer teruggekeerd naar de statische treurigheid die we bijna gewend zijn.

Maasja lijkt deze keer oprecht verrast door haar eigen treurigheid. Geluk is haar alsnog ontgaan ookal heeft ze in dit moment alles dat ze dacht dat ze wilde. Ze zich naar de Jongeman en zegt: “Ik denk dat we moeten neuken”.


Visuele breakdown



De film moet voelen als een intiem portret. Ik wil daarom nergens gebruik maken van groothoeklenzen. Lange lenzen hebben een zowel intiem als afstandelijk effect. We observeren ons subject van heel dichtbij maar voelen fysiek een grote afstand door het lange brandpunt. (In tegenstelling tot een wijde lens waarbij nabije objecten ook echt fysiek heel dichtbij voelen door de vervorming). Ook kunnen we met langere lenzen Maasja ook echt isoleren van haar omgeving waardoor we de film nog meer als een portret kunnen filmen. We moeten bijna ten alle tijden Cheyenne’s (actrice Maasja) meest subtiele emoties kunnen lezen. 


            Compositie en camerabeweging

In de cinematografie gaan we ook spelen met een contrast tussen dynamische en statische shots. Deze zal werken op een vergelijkbare manier tussen het warm-koud contrast van de art-direction en belichting. De dynamische shots zullen staan voor liefde en tevredenheid terwijl de statische shots de eenzaamheid en ongeluk van Maasja reflecteren.

Zo zal de romantische openingsscène op het strand geheel geschoten worden op een easyrig voor langzaam, golvende, spontane bewegingen met uitzondering van het laatste shot waarin de man waar Maasja mee is in die scene abrupt met het strelen van haar haar. Hier snijden we dan abrupt naar een statisch shot om de verandering in emotie te reflecteren.

    Belichting + Kleur:

We laten kleur een grote rol spelen in ‘Manic Lover’, alles is representatief voor het gevoel of de gedachte van Maajsa. In de eerste bedscene is het idee om een oncomfortabele sfeer neer te zetten.  Veel contrast is dan vanzelfsprekend. We kozen hier voor de blauwe kleur om de kijker te laten kijken in het donker. Natuurlijk is het niet realistisch zo, maar hier hebben Luuk en ik afstand van genomen. Het moment dat Maasja zich naar het warme nachtlampje toekeerd is erg belangrijk. Dit is het gevoel wat ze opzoekt in de rest van de film, eerder te zien in haar droombeeld van een ideale date, later terugkomend in sex-scene’s en haar nieuwe partner. 

Wanneer ze haar droom achternagaat lijkt het tegen te vallen.  Terugkomend in koude kleuren en een algemene natte-kille feeling. Het contrast zal hier dan ook ver te zoeken zijn.  Dit maakt het beeld minder sturend en daardoor emotielozer.


    Textuur - Lens:


In de lenskeuze zijn we gegaan voor een zeiss lenzen set. In praktijk zal deze film echter bijna volledig geschoten worden op langere brandpuntafstanden, dit is om dat geïsoleerde portret van Maasja op een juiste manier naar voren te laten komen. De zeiss lenzen hebben een best zacht karakter door een groot diafragma, echter zijn deze lenzen ook kenmerkend aan een scherp randje hebben, om deze eraf te halen gebruiken we een 1/4 Black Pro Mist filter. Daardoor past het beter bij de wat zachtere lo-fi look van de hele film.







Regisseur;
Luuk Audenaerde



















Eerdere Samenwerking:

DelLichtkinderen (2022) Korte film

Out of My skin (2020)
Korte film