Een blik door mijn lens
Als Director of Photography en maker fascineert mij de ambiguïteit van individuen en hun wisselwerking met hun omgeving.
Selectie Rotterdams open doek
‘44.1 kHz’ - 1ste plaats
‘Treurzang’
WASTE - WIP
Leuk dat je geïntresseerd bent in dit project.
Momenteel wordt er nog aan deze pagina gesleuteld.
Kom rond Mei weer kijken, dan zal hier vast meer te zien zijn ;)
Momenteel wordt er nog aan deze pagina gesleuteld.
Kom rond Mei weer kijken, dan zal hier vast meer te zien zijn ;)
Ondertussen kan je de andere projecten bekijken!
Crossroads - The Man Up North
Technical specs: Sony FX3 Sigma 24-70 A.R: 16:9
Een concertregistratie van de vlaamse band; The Man Up North. Een registratie op het niveau van een videoclip.
RIJNBAART - WIP
Leuk dat je geïntresseerd bent in dit project.
Momenteel wordt er nog aan deze pagina gesleuteld.
Kom rond Mei weer kijken, dan zal hier vast meer te zien zijn ;)
Momenteel wordt er nog aan deze pagina gesleuteld.
Kom rond Mei weer kijken, dan zal hier vast meer te zien zijn ;)
Ondertussen kan je de andere projecten bekijken!
Concours - WIP
Leuk dat je geïntresseerd bent in dit project.
Momenteel wordt er nog aan deze pagina gesleuteld.
Kom rond Mei weer kijken, dan zal hier vast meer te zien zijn ;)
Momenteel wordt er nog aan deze pagina gesleuteld.
Kom rond Mei weer kijken, dan zal hier vast meer te zien zijn ;)
Ondertussen kan je de andere projecten bekijken!
Element - WIP
Technical specs: ARRI Alexa Mini LF Leica Cine R 19mm: T 2.8 (Model Elmarit) A.R: 1.85:1
Huub, een man van 40, die zijn vrouw is verloren. Zijn rouw moet hij recht aankijken om tot verzoening te komen. Een strijd tussen angst en schoonheid.
In deze film staat het thema rouw centraal. In de film zal dit worden gerepresenteerd worden door de protagonist. Zijn gevoel bij verlies is het middelpunt de rest daaromheen is slechts bijzaak. De protagonist verhoudt zich afstandelijk tot zijn omgeving. Het vertelperspectief in dit verhaal zal variëren tussen een observerend afstandelijk vertelperspectief en een subjectief absurder vertelperspectief waar we meegesleurd worden door de herinneringen van Huub, de protagonist.
In deze film staat het thema rouw centraal. In de film zal dit worden gerepresenteerd worden door de protagonist. Zijn gevoel bij verlies is het middelpunt de rest daaromheen is slechts bijzaak. De protagonist verhoudt zich afstandelijk tot zijn omgeving. Het vertelperspectief in dit verhaal zal variëren tussen een observerend afstandelijk vertelperspectief en een subjectief absurder vertelperspectief waar we meegesleurd worden door de herinneringen van Huub, de protagonist.
Regisseur
Daan Kamphorst
Compositie
Het verhaal gaat alleen over hem, hij is het centrale punt in de film. Alles daaromheen is bijzaak. Hij zal dan ook te zien zijn in symmetrische composities haaks op de achtergrond. Hierdoor richten alle lijnen in het kader naar het midden toe. Zijn omgeving is een soort theaterdecor, dit zorgt dus weer voor dat afstandelijke gevoel. Om bij te dragen aan dat afstandelijke gevoel zijn er vooral wijde composities zodat er een leegte om Huub heen is.
Wanneer Huub te maken krijgt met een herinnering is er sprake is van het subjectieve vertelperspectief zijn de composities wat meer dynamisch en dichterbij. Door lens- en camera keuze ontstaat er veel diepte. Dit zorgt dan ook voor een levendig beeld. Met als motivatie dat er emoties loskomen bij de herinneringen.
Camerabeweging
In de observerende beelden willen we de uitstraling hebben dat alles en iedereen afwezig is. Zelfs Huub met zijn gedachten. Dit deel van de film zal enkel statisch gedraaid worden. Dit straalt die lege, eenzame omgeving uit. Dit gaa ook fijn hand in hand met centrale symmetrische composities. De inspiratie voor vrijwel afwezige camerabewegingen bij dit vertelperspectief kom van de algemene observerende documentaire vorm (Bijv. ‘Our Daily Bread’) en de film ‘The Mountain’ van Rick Alverson. Deze film heeft een fotografische look en statisch beeld is daar onderdeel van. In de herinneringsbeelden zullen we minder vast zitten aan het statief om het levendige gevoel naar voren te laten komen.
Belichting + Kleur
Om de rouw van Huub naar voren te laten komen kiezen we voor belichting met optie tussen twee monochrome kleurschema’s. Beiden stijlen zullen wat lager in saturatie zitten dan neutraal, daarentegen laten we wel contrast toe in de beelden: Naast deze manier van belichten zal de rest van de film vrij kleurloos aanvoelen. Als iets een kleur is dan zal dat de vale variant zijn. In de set dressing en colorgrading zal de saturatie best wat naar benden getrokken worden.
Het verhaal gaat alleen over hem, hij is het centrale punt in de film. Alles daaromheen is bijzaak. Hij zal dan ook te zien zijn in symmetrische composities haaks op de achtergrond. Hierdoor richten alle lijnen in het kader naar het midden toe. Zijn omgeving is een soort theaterdecor, dit zorgt dus weer voor dat afstandelijke gevoel. Om bij te dragen aan dat afstandelijke gevoel zijn er vooral wijde composities zodat er een leegte om Huub heen is.
Wanneer Huub te maken krijgt met een herinnering is er sprake is van het subjectieve vertelperspectief zijn de composities wat meer dynamisch en dichterbij. Door lens- en camera keuze ontstaat er veel diepte. Dit zorgt dan ook voor een levendig beeld. Met als motivatie dat er emoties loskomen bij de herinneringen.
Camerabeweging
In de observerende beelden willen we de uitstraling hebben dat alles en iedereen afwezig is. Zelfs Huub met zijn gedachten. Dit deel van de film zal enkel statisch gedraaid worden. Dit straalt die lege, eenzame omgeving uit. Dit gaa ook fijn hand in hand met centrale symmetrische composities. De inspiratie voor vrijwel afwezige camerabewegingen bij dit vertelperspectief kom van de algemene observerende documentaire vorm (Bijv. ‘Our Daily Bread’) en de film ‘The Mountain’ van Rick Alverson. Deze film heeft een fotografische look en statisch beeld is daar onderdeel van. In de herinneringsbeelden zullen we minder vast zitten aan het statief om het levendige gevoel naar voren te laten komen.
Belichting + Kleur
Om de rouw van Huub naar voren te laten komen kiezen we voor belichting met optie tussen twee monochrome kleurschema’s. Beiden stijlen zullen wat lager in saturatie zitten dan neutraal, daarentegen laten we wel contrast toe in de beelden: Naast deze manier van belichten zal de rest van de film vrij kleurloos aanvoelen. Als iets een kleur is dan zal dat de vale variant zijn. In de set dressing en colorgrading zal de saturatie best wat naar benden getrokken worden.
Wanneer Huub zichzelf wilt afsluiten van de buitenwereld zullen de gordijnen gesloten zijn. Gemotiveerd door zijn gevoel. Door zich af te sluiten voelt hij zich op z’n gemak. Dit zal zorgen voor een vrij warm en zacht aanvoelende look. Het huis zelf heeft vrij veel aardse tonen. Hierdoor zal het beeld bij deze instelling vrij monochroom overkomen. Dit gaat mooi gepaard met warmere practical lampen. Dit zal dan ook het ‘comfortabelere’ beeld zijn.
Huub doet in de film een poging om zichzelf open te stellen t.o.v zijn omgeving. Dan zal hij zich meer verkeren in het daglicht. Toch is het het idee om een bepaalde treurigheid naar voren te laten komen in deze beelden. Zoals eerder benoemd heeft het huis veel aardse tonen. Als dit wordt getrotseerd door het daglicht zou ik toch bij het monochrome beeld willen blijven en zo nodig de warme kleur uit het hout halen. Het huis heeft betonnen delen die ik vooral ga aanschieten in deze sequenties.
Contrast
Het is belangrijk dat Huub loskomt van zijn omgeving om die afstandelijkheid van hem te benadrukken. Het is een conflictrijk personage met twee kanten. De afstandelijke donkere lege kant. En de emotionele kant. We gaan dan ook variëren in welke kant we aanschieten. Dit wil ik laten werken door middel van contrast die over Huib heen valt. Hiermee mag het voelen als een lichte vorm van clair-obscur. Als we kijken naar de balans tussen voorgrond en achtergrond zal de voorgrond wel meer aandacht krijgen in de belichting. Dit gebeurt ook weer in ‘The Mountain’ van Rick Alverson.
Textuur - Lens - Sensor
Het beeld zal vrij scherp en zacht tegelijkertijd zijn. De combinatie tussen deze twee vrij contrasterende texturen staan symbool voor de strijd tussen tegenovergestelde gevoelens die komen kijken bij het thema; rouw. Het scherpe wordt gerepresenteerd door de omgeving en de harde lijnen die hier zijn, ondersteunend door het contrast in het beeld. De zachte textuur halen we uit de lens en manier van belichten. De subjecten zullen vrij zacht belicht worden, zonder dat we te veel de donkere kant invullen.
Ik heb gekozen voor een leica cine R 19 mm 2.8 FF. De lens is op 2.8 over bijna heel het beeld scherp. En toch brengt het een zacht egaal gevoel met zich mee. De overgang naar onscherpte in de diepte is vrij mooi. Er is aanwezig contrast, terwijl het zorgt voor een zachte overgang hierin. Daarnaast zorgt deze lens niet voor te veel vervorming, de beelden zijn daarmee niet ‘neuzig’. We kunnen dus in de aura komen van de protagonist komen en hiermee dat ook voelen. Hier helpt het contrast en de vervorming van de lens mee.